Blogging

Hva du kan gjøre for bedre søvn

Det er virkelig ikke alle forunt det å sove godt. Det å ha søvnplager av en sort er noe veldig mange sliter med, og da det kan være så mange forskjellige grunner til det, så er det vanskelig å finne en løsning som passer for alle. Om du for eksempel har en dårlig seng, så kan du jo bare bytte den. Men det hjelper kanskje ikke en som sliter med mentale problemer, som tenker på ting for mye, og som ikke får sovne av den grunn. Det er det mange av, og det er alltid best å snakke med eksperter. For det finnes mennesker som er utdannet innen søvn, og som sannsynligvis har svarene på de aller fleste spørsmålene du måtte ha. Det kan ta litt tid, men det er alltid muligheter for å bli bedre, og for å sove så godt som mulig.

Et godt råd er dog alltid det å ta en titt på sengen din og se om den duger. Det kan hende at den er helt ny, og at den i teorien skal være veldig god for deg. Men det kan også hende at fastheten på sengen ikke er noe du tenkte på så mye, og at du bare testet sengen og den føltes bra. Om det er tilfellet så kan det hende at butikken du kjøpte sengen i kan hjelpe deg med å bytte fastheten. Det er visse butikker som gjør det, og da trenger du ikke å returnere hele sengen som sådan. Da har du faktisk funnet en ganske enkel løsning på et problem som er viktig å få orden på.

Ikke gi opp

Alle vet hvor viktig det er å sove godt. Og da tenker vi ikke kun på det at du føler deg uthvilt og klar for en ny dag, men også rent helsemessig. Kroppen din er faktisk avhengig av god søvn, en dyp REM søvn utgjør en utrolig stor forskjell i forhold til hvordan du føler deg resten av dagen, og bør være noe du virkelig prioriterer å få orden på. Det er faktisk vitenskapelig bevist at de som sover best, og får best REM søvn også lever lenger. Det er klart det er andre faktorer som spiller inn, men søvn er mye viktigere enn du tror. 

Det er mange viktige ting i livet, så klart, men for at alt i livet skal gå så smidig og bra som mulig, så må du sove bra. Det kan være noe så lite som at du kanskje behøver en ny pute. Et godt råd er å være i fysisk aktivitet i løpet av dagen, slik at kroppen rekker å bli sliten og trøtt før du skal legge deg. Det å ta seg en gåtur på 30 minutter eller trene aktivt kan utgjøre store forskjeller. Og da får du også den bonusen at du kommer i bedre form, noe som bare er perfekt!

Ta deg god tid, finn løsninger som passer deg, så kommer du til å se resultater med en bedre søvn! 

Du vil kanskje også like...